دعای مأثور یعنی دعایی که از معصومین(ع) نقل شده است. «أثَرَ الحدیث»: نقل کردن حدیث و روایت است؛ «أثَرَ» یعنی نقل کرد. دعای مأثور یعنی دعایی که از معصومین(ع) نقل شده است و دعای غیرمأثور هم یعنی دعایی که خودمان میکنیم که مضمون و قالب اینها، ربطی به دعاهای مأثور یا احادیث معصومین(ع) ندارد.
در باب مسئله دعای مأثور من باید به یک نکته مهم اشاره کنم. آن نکته این است که در باب «نقل» مسئله «سند» مطرح است و ممکن است اسناد بعضی از این منقولات تمام نباشد. دعای مأثور هم مثل بقیه مستحبات، از ائمه نقل شده است؛ مثلاً اینکه میفرمایند که در فلان مکان آن نماز را بخواند و در فلان زمان این دعا را بخواند، همه اینها نقلهایی است که از حضرات معصومین(ع) به ما رسیده است.
ما در علم اصول بحثی داریم در ارتباط با روایاتی که در باب استحباب یک عمل، همراه با ذکر ثواب برای آن، از معصومین نقل شده است که اگر ما بعضی از آن روایات را از نظر «سند» تمام ندانیم، تکلیف چیست و چه کار باید کرد؟ آیا میشود این اعمال را به استناد این احادیث که از نظر سند تمام نیستند، مستحب دانست؟ آیا به این احادیث میتوان عمل کرد؟ آیا اگر به مفاد آنها عمل کردیم، ثواب و اجری که در روایت ذکر شده است را خواهیم بُرد؟
در یک دسته از روایات ما آمده است که اگر انسان عمل خاصی که از معصومین رسیده را انجام دهد، خداوند همان ثوابی را که در روایت آمده است به او میدهد، اگر چه این نقل صحیح نباشد. روایتی از امام صادق(ع) است که حضرت فرمودند: اگر به کسی خبر برسد که عملی را انجام بده که آن عمل ثواب دارد، او نیز آن کار را برای اینکه آن ثواب نصیبش شود، انجام دهد، آن ثواب را به او میدهند، اگر چه سندش هم تمام نباشد.
علمای اصول درباره اخبار «مَنْ بَلَغ» دو نظر دارند؛ یک دسته، از این روایات اینطور استفاده میکنند که این «عمل» جزو مستحبات محسوب میشود و یک دسته هستند که میگویند این عمل، مستحب نمیشود ولی ثواب آن را به عامل میدهند. البته بنده از آنهایی هستم که میگویم این عمل به واسطه روایتی که سندش تمام نیست، مستحب نمیشود ولی ثوابش را به او میدهند.
اینکه روایتی آمده و در آن دعایی یا عملی مطرح شده است که اگر این کار را انجام دهی، ثواب میبری، این اثر را دارد که اگر آن کار را بکنی، ثواب را خواهی بُرد. چه بسا هر دو دسته آقایان، این مطلب را بپذیرند که ثواب را به عامل این روایت میدهند. إنما الکلام؛ بحث در این است که آن فرد میتواند آن عمل را بهعنوان عمل مستحب به جا آورد یا نه؟
حرف در اینجا این است که ما میگوییم: رجائاً انجام دهد؛ آنهایی که میگویند عمل، مستحب میشود، میگویند بهعنوان استحباب هم میشود عمل را انجام داد. ولی در این شبههای نیست که ثواب را، در هر دو صورت به او میدهند.
ما بحثمان راجع به دعاهایی است که از معصومین برای ما نقل شده که شخص این دعا را بخواند و ثوابی هم بر آن مترتب شده است. تا اینجا اتفاق نظر است که آن ثواب را به او میدهند؛ میخواهد سندش تمام باشد، یا سندش تمام نباشد. این مورد اتفاق است.